جلسه با سفیر ایران در عراق گامی دیگر در جهت توسعه روابط کشاورزی در کشور عراق

به گزارش روابط عمومی موسسه جهاد استقلال آقای دکتر مطلق رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه جهاد استقلال و آقای دکتر عسگری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه روابط کشاورزی با کشور عراق با آقای آل صادق سفیر ایران در عراق دیدار کردند.همچنین در این جلسه جمعی از مدیران اقتصادی و رابط بازرگانی نیز حضور داشتند.

آقای دکتر مطلق در این جلسه تاکید کردند با توجه به ظرفیت‌ها و مشترکات فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی دو کشور، طرفین درصدد گسترش همکاری‌ها در بخش کشاورزی هستند ، زمینه ‎های متعدد در بخش کشاورزی بین کشورهای ایران و عراق برای همکاری وجود دارد از جمله زراعت و دامپروری و … که برای هر دو کشور در موضوع تامین امنیت غذایی تاثیر گذار باشد.

عراق کشوری است با آب ‌و هوای گرم و با مساحتی برابر با ۴۷۸۳۹۵ کیلومتر مربع) که از مجموع آن ۳۵۷۴۵ کیلومتر مربع اراضی حاصل خیز محسوب می‌شوند. از این اراضی حاصل خیز، ۱۱۹۳۰ کیلومتر مربع اراضی زیر کشت هستند که بیشترین مساحت آن متعلق به استان نینوا (۳۹ درصد از کل) در شمال این کشور و کمترین میزان در استان بصره با ۵۲۴ کیلومتر مربع می باشد و عمده محصولات کشاورزی عراق شامل گندم، جو، برنج، ذرت، صیفی جات گلخانه ای شامل خیار، گوجه، بادمجان، کدو، فلفل، بامیه، باقالی، لوبیا، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی، پیاز و سیب زمینی می‌باشند. هشتاد درصد از مزارع کشاورزی عراق زیر ده هزار هکتار بوده که در مناطق مختلف جغرافیایی عراق پراکنده می‌باشند.
عمده کارخانه‌های تولید کننده خوراک دام در شهر بغداد ۵۹ کارخانه با ظرفیت تولید ۵۳۴.۵ تن/ساعت می‌باشد و اکثر کارخانه‌های تولید کننده خوراک طیور نیز در همین شهر (بغداد)  ۲۲۲ عدد و با ظرفیت ۱۸۱۳.۵ تن/ساعت می‌باشد. همچنین تمرکز کارخانه‌های پرورش ماهی در استان صلاح الدین با ۶ کارخانه و با ظرفیت ۳۵.۵ تن/ساعت می‌باشد.